Lektorské kazy, hříchy a omyly

Na lektora je hodně vidět. Proto drobné kazy, které v jiném povolání projdou, jsou tady zdaleka viditelné. A moc se nepromíjejí. Podívejte se na třináct možností, jak lektor může selhat, ztrapnit se nebo znechutit své posluchače.

  1. Improvizace („To téma jsem školil/a mockrát, připravovat se nepotřebuji.“)
    Zapomínají se souvislosti, práce působí chaoticky, postup vzdělávací akce je nesystematický, důležitý prvek úplně vypustíte…
  2. Podcenění publika či přímá lež („Tohle je skupina začátečníků, můžu si dovolit něco pominout!“)
    I když „to ukecáte“, leckdo je ochoten si vaše informace ověřit; dnes díky internetu klidně i během školení.
  3. Lektor se nechá odvést od řešeného tématu („Vidím, že vás zajímají nejen hodnotící pohovory, ale i time management. Není to sice naše dnešní téma, ale můžeme se na ně také podívat.“)
    Jestli upravíte program a půjdete se skupinou k jinému tématu, zájemci to ocení, ale ostatní budou mít pocit, že nedostali, co měli slíbeno.
  4. Probírání osobních záležitostí lektora („Když jsme byli s manželkou na dovolené na Maledivách…“)
    Když na sebe hodně prozradíte, může se stát, že budete dostávat velmi osobní maily, že vám příště nabídnou menší honorář, že o vás bude tvrdit, že máte vztah s kolegyní…
  5. Ztrapnění protivníka a nevhodná kritika („Pořád ryje, tak mu ukážu, kdo je lepší!“)
    Působí to malicherně a mstivě a útok ze strany lektora postaví skupinu proti němu.
  6. Odpovědět na otázku otázkou („Jaké řešení logistického řetězce nám navrhnete?“ – „No a co napadlo vás?“)
    Taková reakce dělá dojem alibismu, nekompetentnosti, vymlouvání se nebo nedostatku vlastního názoru.
  7. Obava emocionálně se projevit před skupinou
    Lektor má právo se rozzlobit nebo rozesmát jako každý účastník vzdělávací akce. Ale – skupina nemá ráda, když lektor tzv. něco „neustojí“!
  8. Navazování intimních vztahů („Když ona je tak pěkná…!“)
    Role lektora přináší určitou moc – pro někoho je to afrodiziakum. Milostné a sexuální vztahy vzniklé v rámci vzdělávacího programu dokážou s autoritou i pozicí lektora nehezky zatočit.
  9. Oslnění sám sebou (“Jsem fakt dobrý/á!“)
    Hrozí nejvíce v první fázi lektorské kariéry, poté, co jste dostali mnoho ocenění, ale ještě jste neměli průšvih.
  10. Nedostatečná ochrana know-how („To je přece kamarád, ten by mě nepodtrhl!“)
    Poskytujete metodiku své práce, předáváte podrobné podklady či popisy kurzů, jdete hodně do hloubky při popisu své nabídky atd., spolupracujete v tandemu a sdílíte se – vrací vám to druhá strana stejnou měrou nebo?
  11. Útoky na profesionální pověst („Kdo s vámi proboha probíral toto téma, to jsou úplné nesmysly!“)
    Tím lektor vzbuzuje dojem osoby žárlivé, lidem je to trapné nebo k smíchu.
  12. Vyhoření („Už aby to skončilo, taková otrava!“)
    Syndrom vyhoření sice hrozí v každé profesi, ale málokde je tak vidět, jako při práci s lidmi. Vyhořelý lektor je nudný, nepřesvědčivý, „bez chuti a zápachu“.
  13. Lektorská „nafrněnost“ („Já se na vás můžu vykašlat, lidi půjdou za mnou, ne za agenturou…“)
    V této profesi je velmi málo jedinečných. Pozor – neplést se zdravým sebevědomím! Vědomí vlastní ceny je potřebné, zbytnělé ego nikoliv.

 


3 RADY LEKTORŮM:

  1. Když uděláte chybu, přiznejte to.
  2. Pracujte se zpětnou vazbou – pomáhá stát nohama na zemi!
  3. Měňte metody, techniky, způsob práce, prostředí, témata…rutina vede k pohodlnosti a ta k chybám!

 

Náš lektor - Olga Medlíková Olga Medlíková